Saturday, November 26, 2011

Kuidas saada häkkeriks



Ma polnud Eric S.Raymond-i artikklit "Hacker-HOWTO" varem lugenud ja väga hea, sest see oli minu jaoks pisut mõttetu ja ärrtiav. Loodan, et kellelgi on sellest kirjutisest rohkem abi, kui minul.

Pärast artikli lugemist seadsin sammud oma CD arhiivi ja koukisin välja CD, mille peale olin kunagi kirjutanud mõned huvitavamad Fido- ja USENET-i gruppidest saadud lood. Nimelt meenutas Eric S. Raymondi kirjutis ühte varasemat lugu, mis ilmus tegelikult 1983 aastast  "Real Programmer Don't Use Pascal", mis omakorda oli ajendatud mõned kuud varem Usenetis ilmunud Ed Nather-i loost "The Story of Mel, a Real Programmer". Õnneks avastasin, et need on nüüd ka internetis olemas, kuigi algsete  tekstide kujundus ei olnud nii kena kui tänastel interneti tekstidel. Aga tundub, et igal ajastul on omad friigid ja fännid.

Ma ei saa Ericuga päris nõustuda, selles osas milles ta soovitab häkkeriks saamist alustada mõne keele õppimisest. Kui keegi tahab tõesti arvutite maailmas kompetentne olla, siis esiemese asjana tuleks selgeks teha, et arvutid töötavad kahendsüsteemis ja see on väga oluline nii oma heade kui halbade omadustega. Selle fakti ehk n.ö. arvuti sisemise hingeelu mittetundmine on paraku ka mitmete oluliste vigade allikaks. Edasi ei teeks paha ka veidi 16-nd süsteemi tunda.       

Üldiselt meelib mulle häkkerite klubist oluliselt enam "Software Craftsmanship"-i järgijad. Ma arvan, et vastupidiselt Eric-u väitele, see häkkerite aeg ikkagi saab mööda ja tuleb meistrite aeg. Tegelikult ma ei ole päris kindel kas seda häkkerite värki on kunagi ikka olnudki, äkki ongi lihtsalt mingi sildi külge kleepimine.

Tõeline programmeerija ei pea endale silte külge riputama a'la ma olen häkker. Ma ei pea ennast häkkeriks, kuigi olen parandanud SCO Unix-i socket-i all istuvas loop driveris vea ja kerneli ringi kompileerinud.  Loomulikult teavitasin ka Santa Klutsi sellest! See on ju normaalne!  OK, SCO oli kommertsvara ja Eric-u järgi töötavad häkkerid vaba tarkvaraga.

Olen kirjutanud COBOL'i kompilaatori, mis läbis kõik ANSI COBOL-85 testid. Olen kasutanud assemblerit s.h. ka spetsiifilisi math-co prose käske, võimaldamaks  kasutada arvudes 18 kümmendkohta ja seda täpselt, ilma ümardamise kadudeta, sest millegipärast tavalised keeled ei suuda seda teha. (v.a. Java BigDecimal aga see töötab veidi teisiti).

Autor väidab, et häkkerid on inimesed, kes tunnevad rõõmu erinevate raskete probleemide lahendamisest. Näiteks keeruliste probleemide osas ma austan väga Donald E Knuthi, kes kirjutas raamatu sarja "The Art of Computer Programming" ja kes ilmselt tundis  samuti rõõmu probleemide lahendamisest, kuid seal ei ole kordagi mainitud häkkereid.

Unix-is kasutan tihti vi-d, sest see töötab alati ning kõigis Unix-ites ühtemoodi!  Microsofti-i maailmas kasutan ma tänaseni vahel northon-commanderi hex-view-d, sest millegipärast tänastel tekstiredaktoritel on komme neelata ära mõned esimesed faili formaadi kohta infot andvad baidid.

Aga kõik see ei tee mind häkkeriks ja ma ei tunne selleks ka mingi vajadust. Autor väidab, et häkkeriks saamiseks peaksid oskama Pythonit ja siis C'd ja siis Java't. Mnajh, ma Pythonit ei oska aga oskan nii C-d kui Java-t ja HTML-i  ja veel selliseid unustuse hõlma vajunud keeli nagu  Pascal, COBOL, FORTRAN ja veidi ka PL/I-i. Kusjuures minu kõige esimene programm oli keeles MALGOL, mis on ALGOL-i eesti variant (oli vist arvutile Minsk). Kuid MALGOL-i  puhul puudus mul kahjuks arvuti, mille peal seda programmi jooksutada aga vähemasti paberi peal oli see kirja pandud.

Ega ma ikka ei ole häkker ja kui, siis võib olla vaid algaja, sest töötan täiskohaga firmale kuna vajan pere ülalpidamiseks sissetulekut. Ühtlasi jätab nii see kui ka kool mulle liialt vähe aega, et liituda ja aktiivselt tegeleda vaba tarkvara projektidega. Pigem tarbin neid, ning uurin ja puurin ja muudan asju enda jaoks. Samas on võimalik, et ükspäev tekkib ka miski võimalus midagi vaba tarkvara ühiskonnale tagasi anda. Vähemasti juba mõnda aega on selline mõte peast läbi käinud, et võiks ühe teatava projektiga liituda.

Jah, aga kui ma liitun selle vaba tarkvara projektiga ja õpin ka Pythoni selgeks, kas siis öeldakse, et olen häkker?!  See on ju mõttetu silt ja mulle tundub, et see nn. häkker ei ole miski omakasupüüdmatu tüüp vaid tahab oma tegevuse abil ikkagi ühiskonnas mingit häkkeri või tipphäkkeri positsiooni saada. Vähemasti nii pasitab see Ericu kirjutisest välja. Aga samas tahavad ju ka kräkkerid ühiskonnas võimu näidata, et näe suutisn midagi lahti muukida.

No comments:

Post a Comment